סיכום מסע השלום – בשם מטה פרויקט מסע השלום

כבר למעלה מחודש עבר מתום מסע השלום, ואנחנו כבר עם הפנים לאתגרים הבאים – הפרויקטים הבאים, חשיבה שצומחת מהשטח על דרכים לחיזוק השטח, סוגיות עקרוניות שעולות ומעסיקות אותנו, תהליך הבחירות הפנימיות ועוד ועוד.

ובכל זאת, חשבנו שנכון לעצור רגע, להביט לאחור על מסע השלום, ולנסות לסכם. אנחנו מבקשות לשתף במספר נקודות מרכזיות, בהתאמה ל”כוכבי הצפון” האסטרטגיים שלנו ובמקביל לעבודת האיסוף והארגון של המדדים והיעדים שנעשית על ידי יעל שטימברג ותפורסם כשתושלם.

תודה למטה פרויקט מסע השלום על הסיוע באיסוף הנתונים, גיבוש התובנות והמסקנות, החשיבה המשותפת ובכלל – תודה גדולה על מסע השלום 🙂

  1. קידום תודעה ציבורית מגוונת תומכת הסכם

1.1. תנועת שטח מגוונת

אחת מהמטרות המרכזיות של הפרויקט היתה לשמר ולחזק את היותנו תנועת שטח פעילה ומחויבת, שיש לה אחיזה בכול פינה בארץ, בדגש על הפריפריה. ניסינו לתת מענה לקולות העולים מהשטח, קולות המבקשים פעילות מרכזית, סוחפת ומהדהדת, שתחזק את תחושת השייכות והמחויבות של חברות התנועה שאינן לוקחות חלק בפעילות היומיומית, תשמר את הקשר עם חברות התנועה במעגלים הרחוקים יותר, תרחיב ותעורר תאי שטח באזורים בהם אין לנו עדיין פעילות ובפרט בפריפריה, ותאפשר להגיע לישובים שטרם הגענו אליהם.

ברוח זו נבנו האירועים לאורך המסע, כשההובלה, התכנון וההפקה היתה בידי פעילות השטח, והתפקיד המרכזי של המטה היה לסייע, לכוון ולאגד את האירועים השונים לרצף קוהרנטי, מגוון ועוצמתי.

  • המסע בדרום ובצפון אורגן על ידי כ-10 צוותי שטח מופלאים, חלקם התגבשו סביב ההכנות למסע וחלקם פעלו במרץ עוד קודם לכן. הצוותים המקומיים יצרו אירועים התואמים לרוח המקום, אירועים שנתנו ביטוי לרחשי הלב והציפיות של הפעילות. העשייה המקומית, שיתופי פעולה בין הצוותים, בשילוב תשתית ארגונית יציבה, הביאו להצטרפות של רבים מהישובים באזור לפעילות, וכול יום מחדש הופתענו מהמוני המצטרפים החדשים.
    האוטובוסים מכל רחבי הארץ שהגיעו מלאים בפעילות לאירועי יום השיא מלמדים מעט על החיבורים שנעשו במהלך המסע ועל הדלתות שנפתחו. הדגש ששמנו על אזורי הפריפריה בדרום ובצפון המחיש את היותנו תנועה עממית, פעילה ומחויבת המביאה את “קול העם”  וחיזק את המותג המרכזי שלנו “ימין מרכז ושמאל – דורשות הסכם מדיני”.
  • ההצטרפות של תא הצעירות למסע באופן קבוע הרחיב את ההשפעה שלנו על קהלים חדשים וצעירים. המראה של  צעירות וצעירים, יהודיות וערביות, חילוניות ודתיות היה נוכח ברגעים רבים במהלך המסע – הקהל הזה הורגש בחסרונו בשנים הקודמות, וכעת הוא הוסיף מימד חשוב ומשמעותי, ומיקם אותנו כתנועה רעננה ותוססת, המזמינה אליה קהלים רבים ומגוונים.

אחת ההצלחות הגדולות של המסע היא בעינינו ההתעוררות של רכזות השטח בעקבות המסע בבקשה לרענן ולשפר את אופי העבודה ולהתאים לצרכים העולים מהשטח. אחרי המסע התחיל תהליך חשיבה משותפת, התייעצות וגיבוש שיטות עבודה חדשות, תהליך המלמד על התחזקות השטח, על דרישה ליותר אוטונומיה ממה שהתאפשר להן במסע השלום זאת לצד בניית מעטפת ארגונית תומכת שתאפשר סינרגיה מעצימה, שתקדם את מטרותינו.

1.2. הנכחת המסרים על מנת להשפיע על תודעה ציבורית תומכת הסכם: דרישה להסכם מדיני ולשילוב נשים

נושא נוסף שקיבל תשומת לב מרכזית במסע היה ההנכחה של הדרישה שלנו להסכם מדיני ולמעורבות נשים בתהליך.

  • ה”קריאה לשלום” שנוסחה ועוצבה כחלק מההכנות ליוותה את אירועי המסע, והנכיחה לאורך המסע ואחריו את הדרישה הבלתי מתפשרת שלנו לקידום הסכם מדיני תוך מעורבות נשים בתהליך, ואפשרה לקהל הרב שהצטרף אלינו להיות שותף לדרישה מהמנהיגים. ההקפדה לחזור ולהקריא את ה”קריאה לשלום” בכל אירועי המסע יצרה קו מקשר, שריכז את רוח התנועה ואת מטרותיה. ה”קריאה לשלום” הפכה להיות במובנים רבים ה”פנים” של התנועה ומהווה כלי מרכזי לחשיפת תנועה.
  • האירוע בדימונה בו הצהיר ראש העיר באופן פומבי וברור על תמיכה בנו, אירוע שהתקיים למרות שבבוקר אותו יום היה פיגוע ולמרות כול הקשיים בעיר, הדגיש את המסר שלנו של “ימין, מרכז ושמאל – דורשות הסכם מדיני” ואת העובדה שהדרישה לשלום ולהסכם לא נשמעת רק מצד אחד של המפה הפוליטית.
  • האירוע במדבר, עם אלפי נשים פלסטיניות, איפשר לנו להדהד בעוצמה את המסר ש-כן, זה אפשרי, ושיש לנו פרטנריות. הנוכחות המרשימה של הפלסטיניות הנכיחה את השותפות הנשית בדרישה המשותפת להסכם מדיני.

1.3. חשיפה ציבורית – תקשורת ורשתות חברתיות

התנועה ניהלה, בלווי אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, מהלך מתואם של יחסי ציבור מול גופי תקשורת רבים, במקביל לשני מסעות פרסום משמעותיים ןמשפיעים – אחד במדיות הקלאסיות (רדיו ועיתונים יומיים), והשני במדיות הדיגיטליות (ניו מדיה), תוך שימוש מושכל בכמה פלטפורמות בהתאם לפילוחי קהלי היעד. בקמפיין זה נעשה שימוש בסרטונים שהופקו במיוחד, הן לבניית סקרנות והתרגשות לקראת המסע והן הסרטונים יומיים במהלכו, והכל תוך עבודה אינטנסיבית ברשתות  החברתיות. קמפיינים אלו הביאו להגברת התהודה של המסע והעלאת המודעות לתנועה ומסריה  גם בקרב מאות אלפים שלא השתתפו בו בפועל.

יח”צ תקשורת מסורתית:

המסע הדהד בעוצמה בתקשורת המקומית, הארצית ובינלאומית. זכינו לכתבות רבות החל מהיום הראשון למסע ועד ליום השיא במדבר ובירושלים. כותרות ראשיות, תכניות פריים-טיים, עיתונים מהשורה הראשונה בחו”ל, מקומונים רבים בארץ – כפי שטל אלכסנדרוביץ מחברת היח”צ שלנו אמרה – “עלינו לליגה הבינלאומית“.

המפגש רחב הממדים עם הפלסטיניות שנעשה בערבות ים המלח והצעדה רבת המשתתפים שהקדימה אותו, חיזקו את המסר שלנו שהשלום אפשרי וניתן ליזום באומץ מהלכים כדי לקדם הסכם מדיני. המיקום המיוחד וה- setting של האירוע העצימו את תחושת ההתרגשות והחוויה של המשתתפים והדהדו את ההתרגשות והחוויה למיליונים רבים ברחבי העולם. האוהל העצום, הנוף המדברי, השמלה, היונה, אלפי  המשתתפות והמשתתפים כולם יחד יצרו תפאורה ייחודית שהרעידה לבבות רבים ואדוות ההשפעה שלה ממשיכות להגיע מידי יום מכתבות וסיקורים ברחבי העולם.

לרשימה מסודרת של הפרסומים – מעל 300 פרסומים!

קמפיין פרסום במדיות מסורתיות

קמפיין הפרסומים נוהל בשתי מדיות שנבחרו בהתאם לקהלי המטרה הספציפיים ולמטרות שהוגדרו. להלן נתוני החשיפה המשוערים (נתוני החשיפה עפ”י חברת הפרסום איתה עבדנו, מחושבת לפי בני 18+ סקר TGIחצי ראשון 2017 5000 נדגמים):

  • מודעות פרינט:
    • ישראל היום – מודעה אחת – היקף חשיפה 1,428,000 חשיפות
    • ידיעות אחרונות – 2 מודעות – היקף 1,400,000 חשיפות (פר מודעה)
    • הארץ – 3 מודעות – היקף חשיפה מוערך 170,000 חשיפות (פר מודעה)
  • קמפיין תשדירי רדיו (תשדיר 15 שניות) בתחנות רשות השידור “כאן” (רשת ב’, רשת ג’ ו-88) בפריסה לאורך שעות היום. היקף החשיפה המשוער 1,332,000 חשיפות.

ניו-מדיה

נתונים של חברת הניו-מדיה איתה עבדנו מצביעים על חשיפה מרשימה, הנה כמה נתונים לשם המחשה (שימו לב שמדובר על נתוני הקמפיין הממומן בלבד; נוסף לזה היתה חשיפה אורגנית אדירה אשר טרם הספקנו לעבד את הנתונים שלה):

  • סך כל החשיפות של תכני דף הפייסבוק שלנו בתקופה קידום המסע ובזמן המסע עצמו – כ-2,000,000
  • סך הצפיות בקליפים שהעלינו בתקופה זו בפייסבוק: כ-500,000; ביוטיוב – כמעט 130,000.
  • סך כל הלייקים לפרסומים השונים בתקופת המסע בדף הפייסבוק שלנו: מעל 25,000.

הדו”ח המלא, למתעניינות, נמצא כאן.

בדו”ח הסיכום נכתב “לאורך כל הדרך וגם בסיכומו הקמפיין סיפק תוצאות מדהימות, גם מבחינת כמות התוצאות וגם מבחינת המחירים, בכל הפלטפורמות הפעילות“. אחד המדדים למעורבות ולמחויבות של הפעילים  מתבטא בכמות ואיכות החשיפה של הדיווחים ברשתות החברתיות; ההישגים המרשימים מלמדים, בין היתר, על  מחויבות ומעורבות עמוקה. אירועי המסע שדווחו והפרסומים זכו להדים רבים בזכות התרומה של עשרות אלפים להפצתם, ואפשרו את תהליך הבילד אפ של אירועי המסע עד ליום השיא בים המלח ובירושלים.