מביטות בעיניים בפירנצה / תמי איל

תא נשים עושות שלום בפירנצה הוקם לפני כשנתיים כיוזמה שלי ושותפתי סאנה אחמד, במטרה לקדם דיאלוג בין נשים מכל הדתות והלאומים החיות בפירנצה, בעיקר (אבל לא רק) בין נשים מוסלמיות/ערביות ובין יהודיות/ישראליות. זאת נוכח הגזענות וחוסר הסובלנות לאחר שמתגלה באירופה בתקופה האחרונה. אנחנו נעזרות בעיר המקסימה שמארחת אותנו כדי לקדם מפגשים בנושאים של תרבות, אמנות ומסורת, ומארגנות סיורים מודרכים במוזיאונים, סדנאות אפיה ופיקניקים משותפים עם המשפחות. אנחנו מקיימות שיתופי פעולה עם גופים שמקדמים את השלום כמו RONDINE CITADELLA DELLA PACE שהיה מועמד לפרס נובל בשנה שעברה ו-BIBLIOTECA DI PACE. כעת אנחנו מנסות לארגן מקהלה משותפת. המפגשים פתוחים לכולם – גברים ונשים מכל האמונות, הדתות והלאומים.

כל שנה בספטמבר, מתקיים באיטליה ובמדינות אירופאיות אחרות יום התרבות היהודית. הקהילה היהודית באיטליה פותחת את שעריה ומזמינה את הקהל הרחב לבוא ולבקר. היום הזה עמוס פעילות מ-10 בבוקר עד חצות וכך גם בפירנצה, מקום מגוריי. הנושא סביבו נבנתה השנה התכנית הוא שפות ודיאלקטים בשפה העברית (ראו התכנייה באיטלקית). התכנית כללה הרצאות, סרטים, דוכנים לספרים של סופרים ישראלים שתורגמו לאיטלקית או שקשורים ליהדות, פעילות לילדים, סיורים מודרכים במוזיאון של בית הכנסת, ארוחות צהריים וערב שהוכנו על ידי שף אורח והרבה מוסיקה. מלבד הארוחות ההשתתפות באירועים היא ללא תשלום והכניסה חופשית. לאירוע מגיעים כל שנה הרבה מקומיים וסקרנים מטוסקנה והסביבה. 

dsc07618

חיפשנו מקום להופיע עם המיצג מביטות בעיניים של מורן אסרף ובסמה חוטי, תלמידות של מיכל שמיר במכללת ספיר, והקהילה היהודית הזמינה אותנו לערוך אותו במהלך היום הזה. ארגנו קבוצה של 10 נשים יהודיות ו-10 מוסלמיות שיפתחו את המיצג אבל החלטנו לא להקדים לו הסבר כלשהו. הנשים פשוט הגיעו זוגות זוגות עם הכיסאות, התיישבו בשורה ארוכה בדממה והביטו זו בזו. אחריהן הגיעה אישה עם שני כיסאות והשאירה את הכיסא מולה פנוי כהזמנה לקהל להתיישב. בהמשך המיצג הצבנו זוגות של כיסאות פנויים ואנשים מהקהל התיישבו עליהם.

היחסים בין הקהילה המוסלמית והקהילה היהודית בפירנצה טובים ויציבים. רב יוסף לוי, רבה של פירנצה והאימאם אזאדין אלזיר מקדמים יחד נושאים רבים, אבל זו הייתה פעם ראשונה שמשפחות מוסלמיות הגיעו לבית הכנסת ולקחו חלק בפעילות בו. כשהחלו לזרום משפחות מוסלמיות לחצר בית הכנסת, נוצרה אוירה חגיגית ומיוחדת. זה היה רגע מאוד משמעותי והבנו שקורה כאן משהו אחר.

14383522_1311649865536503_71567223_n

איך שהתחיל המיצג, נוצר בלגן ועניין. קהל רב התאסף ולא כולם הבינו מה הם אמורים לעשות ומתי. היו שהתיישבו לנוח על הכיסאות הפנויים, אחרים פטפטו  וניהלו שיחות היכרות (בכל זאת איטליה :)). אך בסופו של האירוע אנשים שלא הכירו לפני כן נפלו אחד לזרועות השני והתחבקו בהתרגשות גדולה. החוויה הייתה מאוד חזקה והביקורות היו נהדרות.

בסיום המיצג התקיים דיון קצר שבו סיפרנו על תנועת נשים עושות שלום ומטרותיה בארץ ועל זו בפירנצה, על הרעיון מאחורי המיצג והדגשנו את העובדה שרבים מאתנו מהגרים כאן. פירנצה מתהדרת אמנם בקהילה יהודית עתיקה מאוד אך מרבית החברות בקבוצה של נשים עושות שלום הן מהגרות מישראל ומארצות ערב, הילדים שלנו כבר נולדו כאן.

עשרות נרשמו לרשימת התפוצה שלנו, יצרנו קשרים עם ועם אנשים וגופים שמעוניינים לשתף פעולה. אפשר לומר בסיפוק שהייתה הצלחה גדולה! אבל מעבר לזה, עבור רבים מאתנו היה מרגש עד דמעות לראות משפחות מוסלמיות באות לבית הכנסת בפעם הראשונה.

עקבו אחרינו בפייסבוק

giornata-della-cultura-ebraica-18-9-16

התכניה של יום התרבות בפירנצה – 18.9.2016