מה למדנו במפגש שישלום עם פרופ’ דניאל בר-טל 19.2.16 / סיכמו אורנה רז, גילה מלך

פרופ. דניאל בר-טל התארח בשישילום ביבנה ב-19.2.16 שם דיבר על הסכסוך ומאפייניו וגם נתן כמה טיפים לקירוב נשים לרעיון התנועה:

הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא בלתי נשלט ועיקש, ולכן אחת המטרות של המנהיגים היא לשכנע אותנו שהסכסוך שלנו ייחודי ואין מה ללמוד מסכסוכים אחרים. אך מחקרים אקדמיים רבים מוכיחים אחרת, הסכסוך פתיר. הסיבה לאי הפתרון נעוצה בכך שעל המטרות נבנית שכבת נרטיב, אתוס, סיפור שמאמינים בו והוא מונחל בשיטתיות לעם המעורב בסכסוך לאורך הדורות. מצב זה מקשה על סיום הסכסוך. כאשר מתנהל סכסוך, הכרחי לשכנע את העם באמת של המנהיגים. אם העם לא יאמין בנרטיב של המנהיגים, הסכסוך יסתיים. יש צורך בסיפור כדי לשכנע את העם מדוע הסכסוך ממשיך. עמים בשיא ההתמודדות רואים את הסכסוך כחסר פתרון: התנגשות בין מטרות נוגדות, אין פשרות.

סכסוך לא נשלט מאופיין במשך הזמן שהוא מתקיים:  לפחות 25 שנה, דור.

כאשר עם משתלט על עם אחר, העם הנשלט מוחה ומארגן התנגדות – זהו כלל אוניברסלי. העם השולט מפעיל מנגנונים שמטרתם להנמיך את הלהבות. סכסוכים אלימים לא קיימים ללא ביטויים של אכזריות אנושית. העם הנשלט מתחיל להיות אלים והעם השולט הופך ליותר אלים. הקהילה הבינלאומית תומכת בדרך כלל במאבקו של העם הנשלט כנגד השולט. לעתים העמים המצויים בתוך סכסוך קשה אינם מודעים אפילו לעוצמת הקושי שבו הם חיים. מתפתחת שגרה של תרבות הסכסוך וכך, נוסף לכל המשאבים שהסכסוך דורש, משלמים מחירים אדירים גם בסטרס.

שישלום ברטל1

 

פרופ’ בר-טל נתן כמה טיפים לחברות התנועה בבואן לדיאלוג עם מגוון נשים:

כל תהליך שינוי קשור בכך שמתבצעת “הפשרה” של עמדות ודעות שכרגע הן במצב “מקובע”.
כולנו “יודעות” משהו ויש לנו סיבות טובות להחזיק בידע ובדעות שלנו ולא לשנות אותם, כי זה עושה לנו “בלגן” ומחייב אותנו להשקיע מאמץ מחשבתי ורגשי (ובשם החסכנות והיעילות אנחנו משתדלות להימנע מזה במצבים רגילים).
המשימה שלנו בשיחה, היא בכל זאת “להפשיר” קצת עמדות מקובעות ולגרום לאישה עמה אנו משוחחות לחשוב ולדבר באופן פחות מקובע, פחות סטריאוטיפי, יותר רפלקטיבי ומברר.
כיצד עושים זאת?
א. הערכים המנחים את השיחה הם יצירת אמון, יחסי אנוש, רצון להכיר ולהגיע לאחדות עם שונות מאיתנו
ב. נוקטות עמדה סקרנית, אמיתית, אוטנתית. המטרה שלנו בשיחה היא להבין, לעומק, איך הצד השני חושב ולמה.
ג. שואלות שאלות שמאפשרות לנו להבין. וגורמות לצד השני להסביר, לפרש, להיזכר “למה” היא חושבת ככה בעצם.