על הקמת שדולת נשים למען שלום וביטחון בכנסת / דר' יעל ברוידא-בהט,

בשיח הציבורי הישראלי נראה מובן מאליו ש"שלום" ו"ביטחון" הן מילים כמעט מנוגדות. ששלום זה משהו ש"שייך" לשמאל וביטחון לימין; ששלום זה משהו שנשים מדברות עליו וביטחון זה משהו שגברים עושים. אומנם בשנת 2000 פרסמה מועצת הביטחון של האו"ם את החלטה 1325 שמקדמת שיתופן של נשים בתהליכי שלום ויישוב קונפליקטים, ובשנת 2005 ישראל אימצה את ההחלטה הזו בחוק שיווי זכויות האישה, אבל עד היום לא שותפו נשים בתהליכים מדינ­­­­­יים — ולמעשה כמעט לא היו תהליכים כאלה.
על הרקע הזה הוקמה אתמול בכנסת שדולה חדשה ומיוחדת: שדולת נשים למען שלום וביטחון, בראשות חברות הכנסת קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) ומיכל רוזין (מרצ).
הקמת השדולה היא אחד ההישגים המרשימים של תנועת השטח "נשים עושות שלום" שיש לי הזכות לקחת חלק פעיל בה בחודשים האחרונים. התנועה הוקמה בעקבות "צוק איתן" ומאז לא חדלות חברותיה לקדם תודעה ציבורית רחבה תומכת הסכם ולעודד את המנהיגים להוביל לקראת הסכם מדיני הדדי ומכבד. ואכן, לאירוע המרגש שנערך אתמול בכנסת הגיעו מאות חברות תנועה שגדשו את האולם הקטן שהוקצה לאירוע (בכנסת, כך אמרו לנו אחר כך, לא רגילים לנוכחות כל כך מרשימה באירועים של הקמת שדולות). חברות התנועה הגיעו מכל הארץ: מהצפון, מהדרום ומהמרכז, מהיישובים המבוססים ומהפריפריה. הגיעו נשים שמייצגות את המגוון הרחב של נשים בתנועה: ימניות ושמאלניות, אשכנזיות ומזרחיות, יהודיות וערביות, דתיות וחילוניות. כולנו ביחד, מודעות היטב לשוני הרב ולהבדלים העמוקים בינינו, אך גם מכירות בכך שמעבר לכל ההבדלים, יש משהו עמוק שמחבר בינינו ומשותף לנו: השאיפה לשלום והידיעה שהשלום אפשרי.
הדוברות והדוברים באירוע — מהכנסת, מ"נשים עושות שלום", מהאקדמיה, מהעשיה הציבורית — דיברו על הקשר ההדוק בין השלום לביטחון, על חשיבות השמעת הקול הנשי בענייני ביטחון, על הרחבת מושג הביטחון כך שיכיל לא רק ביטחון צבאי אלא גם ביטחון חברתי ואישי. הם והן דיברו ארוכות על המילים ש"נשים עושות שלום" החזירו ללקסיקון הישראלי: שלום ותקווה, על הכוח שנותנת התנועה לחברות הכנסת ולחברי הכנסת לחתור לקידום הסכם מדיני — ועל הכוח שבאחריות חברות וחברי הכנסת לתת בחזרה. קשה לתאר במילים את גודל המעמד ואת ההתרגשות הגדולה שאחזה בכל הנוכחות והנוכחים. לכולם ולכולן לא היה ספק ששלום וביטחון אינן מילים מנוגדות ושהן נחלת כולנו: ימין, שמאל, מרכז; נשים, גברים ומגוון המגדרים הנוספים.
לעיתים די רחוקות מזדמן לשמוע את משק כנפי ההיסטוריה בזמן אמת ולא רק בדיעבד. אתמול היה עבורי יום כזה.

פורסם גם בפוליטיקלי קוראת

 

שים עושות שלום בכנסת 30117