מפגש עם פרופ. קרול גיליגן / ארנה רז

מפגש של צוות המאה עם קרול גיליגן ושלוש סטודנטיות שלה בביתה של אריאלה גניגר, 19.5.2017

מנחה יעל ברוידא בהט

דונה קירשבאום פתחה:

שלושה דברים  יכולים לפרק פטריארכיה: קולן ההגון של נשים, אהבה כמעשה חתרני בפטריארכיה, אנו יכולות לספר סיפור חדש שיסתיים טוב

יעל ברוידא:    

4 הנקודות שהעלינו בפגישה קודמת:

  • האתגר של היותנו תנועת שטח שטוחה בעולם פטריארכלי היררכי
  • אנחנו מנסות ללמוד ולתקן והטעויות ממשיכות
  • ניסיון מגוון שמעורר המון קונפליקטים וכל פעם פוחדות שאנחנו מתפרקות
  • הקושי לגייס גברים כי אנחנו תנועת נשים

קרול גיליגן:

פגשתי את אריאלה כשדיברה ב-אירוע במרכז JCC בניו יורק. שמעתי אותה אומרת: המצב לא יכול להמשיך כך, חייב לבוא שינוי, קול אחר. וזה הרי מה שכתבתי בספר שלי (“בקול שונה”) – איפה קולות הנשים? היה מעצים בשבילי לשמוע את אריאלה ואח״כ הלכתי לפגוש אותה. באתי לכאן עם 3 נשים צעירות המשתתפות בפרויקט ״הקשבה רדיקלית״ שמטרתו להגיע לשורשים, למה שמסתתר מתחת לשיח, למה שלא נאמר. גם לנו בקבוצה (של ק.ג.) היו קונפליקטים. קונפליקטים הם טבעיים בתנועה שרוצה להביא שינוי.

תמונה קבוצתית עם גיליגן, 19.5.17

הקול של האישה לא עוצב על ידה והשיח גם הוא לא שלה. שני דברים אלו עוצבו על ידי הפטריארכיה. אחרי פרסום הספר נגשו אלי נשים ואמרו תודה. עכשיו, אחרי שקראתי את ספרך, אני כבר לא מרגישה טיפשה או משוגעת. קרול עצמה חשבה שזאת רק בעיה שלה. באזני היו הדים של נשים שדברו על קונפליקטים בחייהן ובכל זאת לא הרגישה לבד או משונה. המשפט שהכתיב לי את הדרך היה: האם אתה רוצה לדעת מה אני חושבת?  קרול אמרה אז לחברתה אני מבינה למה פרויד ואחרים לא הבינו את הנשים (הם לא ידעו את הקול האחר)

על גב הספר “בקול אחר” בהוצאת הארוורד במהדורה הראשונה הופיעה ציטטה פטריארכלית טיפוסית. במהדורות הבאות הציטטה השתנתה ל”ספר קטן שחולל את המהפכה”.

אנחנו הנמצאות כאן – נשים עושות שלום – עושות מהפכה. אנו צריכות קול אחר ושפה אחרת. לאהבה יש כוח לפרק את הפטריארכיה. הבעיה שלכן כקבוצה בתהליך היא שככל שאנחנו מתקרבות למהפכה צצים יותר קונפליקטים. ראיתי קבוצות נופלות כי בטוח יותר לחזור לידוע (לפטריארכיה) בניגוד ללא ידוע המפחיד. כששואלים אתכן למה נשים? קול האישה הכרחי למהפכה ולשינוי. וזה קשור באהבה. חשוב לפנות גם לגברים אבל צריך להיות ברור שזאת תנועה המובלת ע״י נשים.

נעמי, סטודנטית של גיליגן: אחת השאלות היא איך, בעולם פטריארכלי, אתן כנשים מתייחסות אחת לשנייה. זאת שאלת המחקר שלי. לפני הנסיעה חששתי מקנאה שלי ושל אחרות. אצל נשים קנאה ותחרות הן מרכיב בחברה הפטריארכלית, כאילו אין מספיק לכולן.

ג׳קי, סטודנטית נוספת: כשיש נושא שאת אוהבת ומוצאת קבוצה שאכפת לה ממך אפשר לפתור קונפליקטים. בעזרת קרול הצלחנו לדבר על דברים שלא נהוג לדבר עליהם. שאלה: איך מישהי יכולה להוביל פרויקט כשיש קונפליקט? ההכרה בקונפליקט היא משמעותית ומובילה לשבירת השקט ולדבר על הקושי. הקונפליקט לא נעלם כשמדברים עליו כי הוא חשוב אך השיחה עליו מאפשרת לנשים להישאר ביחסים ולאהוב אחת את השנייה.

יעל ב.: הפחד מהקונפליקט, הניסיון להימנע מקונפליקט והפחד מהשיח החדש שמבהיל ואינו מוכר. קרול דיברה על כך שנשים מודות שאינן יודעות לעומת גברים שלא מודים בכך.

שאלות לקרול גיליגן:

יעלה: בתוך הקבוצה שלנו יש דואליות. בצד אחד יש את הקול של הקבוצה שאנו מפתחות ומאידך יש ריבוי קולות של מגוון החברות.

ורדית: אנו מנסות לפתח קול מיוחד לתנועה שלנו ולעיתים בחוץ הקול החדש הזה לא מתקבל. איך נוציא אותו את הקול הזה החוצה?

קרול גיליגן עונה:

לנשים יש כוח טבעי ואנחנו מהוות איום בכל דור ודור. אם אני מצטרפת לנשים אחרות, זה מתפרש כאיום. רק נשים יכולות להביא שינוי אך שימו לב, ככל שאנחנו מתקדמות מתגבר  הפחד. ברגע שלפני ההצלחה, קיימת סכנת התפרקות, אי ידיעה ואז מפתה לחזור לשגרה המוכרת. אי אפשר לעשות הכללות בקשר לנשים. תראו את מקרה טראמפ שנבחר למשרת נשיא על ידי נשים רבות. בכולנו קיימים קולות רבים, לא רק קול אחד.

הקשבה רדיקלית:  דוגמא כשסטודנטיות יוצאות מהעולם של המחקר ה״אוביקטיבי״ ושואלות שאלות לא אובייקטיביות כמו: האם את באמת חושבת כך? כלומר הן אינן מקבלות את מה שנאמר כפשוטו.  הן מבקשות את הנחקרת להסביר את תשובתה, מה מסתתר מאחורי הדברים שאמרה. זה מעבר להקשבה עמוקה, יש בזה קריאת תגר: מה באמת קורה מעבר לתשובה הרגילה ואז  לרוב מגיע ה״בעצם״ ((actually. אנו צריכות כוח ותמיכה בשביל לקרוא תגר.

קרול מתעניינת ושואלת מדוע אין כמעט נשים צעירות בתנועה?

כשלאישה יש קול הוא מסכן את הקשרים. נערות צעירות צריכות לבחור בין הקול האמיתי שלהן לבין קשרים. איך אפשר לחיות עם הסיכון הזה בעבודה, בנישואין ובמעגלי חיים אחרים? ישנה אבחנה נוספת בהתבגרות בין נשים ״טובות״ ו״רעות״ והן ממשטרות אחת את השנייה – Good women police. נשים שרוצות להיות טובות ממשטרות ומתקנות נשים/נערות אחרות. דוגמה למשטור: שאלה נערות בסיור במוזיאון בבוסטון איך נשים מופיעות במוזיאון? אחת הנערות ענתה Naked ואז חברה שלה תיקנה ל-Nude (התשובה השנייה יותר מעודנת. כמו ההבדל בין ישבן לתחת, א.ר.).

השאלה היא למה נשים צעירות תבאנה? לא למה הן לא כאן?  אנחנו רוצות אותן בגלל מה שיש להן להוסיף.

ג׳קי: נעמי ואני מתפעלות מהאחדות (unity) והמסר של נשים עושות שלום. אני בטוחה שיש לכן קונפליקטים אך כדאי לחגוג את מה שכן יש לכן.

נעמי: למסר שלכן יש כוח אבל אין לו סטטוס. המסר הוא של איכות ואחדות. אם תמשיכו לדבר בקול הזה תצליחו, שם הכוח שלכן.

קרול:  נעמי וג׳קי שמעו אתכן בראשית השבוע באוניברסיטת בן גוריון. מאד התפעלתי מהקשבה שלכן אחת לשנייה, מהדאגה והיחס האכפתי (caring) אחת לשנייה. השינוי שהתרחש אצלי מאז פרסום הספר ״בקול שונה״ הוא ההבנה שזה בעצם הקול האנושי שעומד חוצץ מול ההפרדות והחלוקות של הפטריארכיה: “בקול שונה” מתנגד לרצון לפצל בין גוף נפש, בין נשים גברים, בין רגשות מחשבות, בין עצמי ויחסים וכו’. “בקול שונה” מרפא את ההפרדות האלה. הקול הוא קול אנושי. לגבי גברים נראה שהקול השונה של הנשים גורם להם לחוש סכנה לגבריות. חשוב להבין ש״בקול שונה״ לא מדבר על קול פמיניסטי אלא על קול הומניסטי. הקול הפטריארכלי מאבד את האנושיות

את מקשיבה כדי שהשני יעזור לך להבין? אני מקשיבה לך בגלל שיש לי שאלה שאני רוצה לדעת. אני באה אליך המומחית כמתלמדת. אם תצטרפי אלי אגלה משהו. המכשול הגדול לגילוי היא המחשבה שאני כבר יודעת. במקום שיפוט אני מיישמת סקרנות. אני שומעת ומקשיבה למשהו חדש  ושואלת היכן אני ולומדת מהעולם שלך.

מה אני יכולה ללמוד מהאחרת על עצמי? אפשר ללמוד המון. כל הקולות הם אחרים ולא מוכרים. אם קול אחד הוא לא לטעמי, תמיד יש קולות מרובים אחרים. הם אולי מושתקים לכן אני מקשיבה למה שלא נאמר. איך מכירים את העולם הפנימי של האחרת? תלוי איך אני מייצבת את עצמי לעומתה.

התנועה שלכן חייבת להיות מכילה ולהתחייב להקשבה רדיקלית. מוכרחה להיות דרך אחרת, צריך ללמוד לשאול ולדבר על השאלות והבעיות. צריך לענות ולהיכנס לדיאלוג עם הפטריארכיה. צריך לאמן את האוזן להקשבה רדיקלית ולהתמודד עם תבניות תבוסתניות שמחזירות אותנו לפטריארכיה.

תודה לאריאלה על האירוח היפה והנדיב